tiistai 17. tammikuuta 2017

Hotelliketjut -tehtävä


Sokos Hotels
Sokos Hotels on Suomen laajin hotelliketju, johon kuuluu yli 50 hotellia Suomessa, Pietarissa ja Tallinnassa.



ketjun syntyhistoria
Sokos Hotels -ketju sai alkunsa vuonna 1974, kun pienemmät ja suuremmat S-hotellit Suomessa yhdisteltiin ketjuksi. Ketjuuntumisella haluttiin tuoda markkinointiin yhtenäisyyttä. 80-luvulla alkoi talouskasvu, ja ihmiset alkoivat käyttää rahaa vapaa-ajanpalveluihin kuten hotelleihin ja ravintoloihin, ja Sokos Hotels -ketju alkoi kasvaa. 90-luvulla taloudessa tapahtui notkahdus, joka aiheutti ketjulle kovan kolahduksen. Laman aikana markkinointia tehostettiin, alettiin myydä ulkomaalaisille, muodostaa erilaisia palvelupaketteja ja tehdä yhteistyötä esimerkiksi ohjelmapalveluntarjoajien kanssa. Markkinointi tuotti tulosta, ja 2000-luvulla hotelliketju kasvoi Venäjälle ja Viroon, ja nyt hotelleja on kolmessa maassa yli viisikymmentä.

ketjun taso, laatu, palvelut
Sokos Hotels on osa S-ketjua, johon kuuluu myös monet ravintolat ja kahvilat ympäri Suomen. Suuressa osassa hotelleista on saman katon alla S-ryhmän ravintoloita. Hotelleista löytyy myös vaihtelevasti saunatilat, uima-allas, kuntosali, yökerho, kylpylä, laskettelukeskus tai muu vapaa-ajanviettoon sopiva paikka, joistain spa-osastokin. Hotelleista löytyy myös kokouspalveluita. Kaikki ketjun palvelut ovat laadukkaita, loppuun asti mietittyjä ja luotettavia. Hotellit ovat tasokkaita, viihtyisiä ja käyttäjälleen mutkattomia.

kanta-asiakasjärjestelmät
Sokos Hotels kuuluu S-ryhmään, eli kaikki, jotka kantavat mukanaan vihreää S-etukorttia omistavat hotelliketjun. Vapaa-ajan matkustajat saavat S-etukortilla alennusta huonehinnasta ja heille kertyy maksusta bonusta. Työmatkaajille on käytössä oma kanta-asiakasjärjestelmä S-card. S-cardilla matkaaja kerryttää itselleen S-pisteitä, joita voi myöhemmin käyttää majoituksen maksamiseen. Kortin omistaja kerryttää itselleen myös 12€ ateriaetua per yö, joka menee lomittain S-ryhmän ravintoloiden tajoaman S-menun kanssa. Eli rahaa saa nukkumalla. Aktiivinen työmatkaaja saa korotettua S-cardinsa premium-tasolle, jolloin reissukaveri majoittuu ilmaiseksi ja huoneluokan korotuskin sujahtaa samaan pakettiin.

kotimaiset ja ulkomaanmarkkinat
Ketjulla on hotelleja Suomen lisäksi Tallinnassa ja Pietarissa. Ulkomailla markkinoidaan ahkerasti, tavoitteena tuoda turisteja Suomeen ja ketjulle majoittumaan. Suomessa työmatkaajat ovat suuri markkinoinnin kohde, kuten myös vapaa-ajanreissaajatkin.

liikeidea
Liikeidea on monipuolinen aamiaismajoitusyritys.

kohderyhmä
Ketjun kohderyhmää ovat kaikki. Siis ihan kaikki jotka kotoa matkaavat muualle nukkumaan. Sokos Hotels on jaettu kolmeen ryhmään, Original, Break ja Solo. Jokaiselle löytyy varmasti omaan makuun sopiva. Original-hotellien kohderyhmää ovat perinteitä ja suomalaisuutta kunnioittavat, "tavalliseen" hotelliin tottuneet asikkaat. Break-hotellit taas ovat suunnattu enemmän lomailijoille, ja ne ovatkin usein lomakohteen kuten laskettelukeskuksen tai kylpylän yhteydessä. Sen ideana on todellakin antaa vieralleen tauko ja irtiotto, palvelulupauksena, että Breakista lähtee aina energisempänä kuin sinne saapuu. Solo-hotellit ovat suunnattu kaikille. Solot ovat enemmän kuin petipaikka ja katto, niihin liittyy aina tarinoita ja niistä löytyy kantava teema. Persoonallisuutta joka nurkassa. Asiakasryhmäksi sopii hyvin mielestäni ihan kaikki, jotka uskaltavat lähteä hakemaan vähän erilaista hotellikokemusta.

esimerkkihotelli
Original Sokos Hotel Villa on aivan ihana, pieni tunnelmallinen hotelli keskellä Tampereen keskustaa. Loistavalla sijainnilla varusteltu hotelli tarjoaa asiakkailleen juuri niitä perinteitä ja sitä suomalaisuutta, jota Original-hotellit lupaa. Hotellin aulassa tuoksuu pulla ja sielä kudotaan sukkia. 

asiakaspalautteet
Luin monia eri asiakaspalautteita eri nettisivuilta ja koskien eri hotelleja. Palautteet ovat miltei aina positiivisia - negatiivisilta palautteilta ei tietenkään olla täysin vältytty. Hotellityypistä ja matkan syystä riippuen palautteiden laatu vaihtelee. Työmatkaajat ovat tyytyväisiä sujuvuuteen, nopeaan palveluun, helppoihin kulkuyhteyksiin, kun taas perhereissaajat arvostavat runsasta, pitkään kestänyttä aamupalaa, palvelua ja huolenpitoa. Muutama negatiivinen palaute on tullut esimerkiksi hälinästä hotellien käytävillä sekä aamupalojen ruuhkautuneisuudesta viikonloppuisin. Kukaan ei tietenkään ole tyytyväinen katujyrän ääneen aamulla, mutta on asioita joille hotellihenkilökuntakaan ei mahda mitään... :)

omat kokemukset
Omat kokemukset tästä ketjusta keskittyy hyvin paljon vastaanottotiskin taakse. Mutta sieltä katsottuna ainakin kaikki toimii ja asiakas on aina ihminen. Villassa olen käynyt vain pyörähtämässä, mutta ihanan pieni aula ja hymyilevä henkilökunta sai olon tuntumaan kodikkaalta kesken työpäivänkin. Villan asiakkaat käyvät meillä Tornissa aamupalalla, ja aina sieltä saapuu läjäpäin iloisia, hyvin nukkuneita ihmisiä.


Lapland Hotels
Lapland Hotels -ketjulla on 17 hotellia Suomessa.

ketjun syntyhistoria
Matkailu on tunnetusti jo pitkään ollut Lapissa talouden kantava voima. Lapland Hotels -ketju syntyi vuonna 2002, kun kaksi kattavaa matkailuyritystä yhdistivät voimansa luodakseen jotain suurempaa. Samalla yhdistyi monet Lapin hiihtokeskusten kohteet. Vuonna 2005 Lapland Hotels sai tuulta purjeisiin ja alkoi menestyä, ja pikku hiljaa avattiin uusia hotelleita, joita vuoteen 2015 mennessä on kertynyt Suomeen 17, eteläisin niistä Tampereella. Ketju on aika tuore, ja kasvaa kaiken aikaa!

ketjun taso, laatu, palvelut
Hotellejen yhteydessä on ravintoloita, joissa pääsee maistelemaan perinteisiä lappalaisia ruokia poronkäristyksestä lakkahilloon. Lapissa hotellit myyvät monenlaisia aktiviteettipaketteja, riippuen missä päin hotelli sijaitsee. Esimerkiksi Oloksella pääsee laskettelemaan ja harrastamaan muuta talviurheilua ja päivän päätteksi lämmitetään sauna ja pulahdetaan uima-alataaseen. Lapland Hotels tekee yhteistyötä Lapland Safaris -yrityksen kanssa, ja he oranisoivat hotellivieraille aktiviteetteja loman ajaksi. Lapland Hotels -ketju tarjoaa myös mahdollisuuden kokousten järjestämiseen, sekä vaihtelevasti hotelleista löytyy saunaosastot, uima-allas ja kuntosali. Hotellit ovat todella huolitellun oloisia ja tasokkaita. Näkee, että niiden ilmettä on mietitty.

kanta-asiakasjärjestelmä
Lapland Hotels -ketjun kanta-asiakasjärjestelmänä toimii Lappi Klubi. Lappi Klubiin liittyminen on kaikille maksutonta, ja se tuo mukanaan monia etuja. Jäsenet saavat esimerkiksi huoneluokan korotuksen tarjoushintaan, kuluttoman peruutusoikeuden pidemmäksi aikaa, tietoa Lapin ajankohtaisista matkailuaiheisista jutuista, ja etuja hotelleiden ravintoloissa. Jokaista yövyttyä hotelliyötä kohden klubilaiset saavat 5€ arvoisen kupongin ketjun ravintoloihin, jonka voivat halutessaan käyttää myös muissa ketjun hotelleissa. Heille tarjotaan myös hotelliyöpymisiä todella edullisin tarjoushinnoin ketjun eri hotelleissa.

kotimaiset ja ulkomaanmarkkinat
Hotelleja markkinoidaan alati ulkomailla, ja monet turistit majoittuvat Lappi-lomallaan myös asiaan kuuluvaan hotelliin. Lappi kiehtoo maailmalla ja markkinointi toimii. Myös suomalaiset suuntaavat mielellään tietenkin tutustumaan Lapin täysin omaan maailmaan. Tampereella menestyvä Lapland Hotel tarjoaa mahdollisuuden lappalaisuuden tuntuun etelämmässäkin! Lapin luonto on hyvä markkinointikikka jo sellaisenaan.

liikeidea
Liikeidea on Lappi-henkinen aamiaismajoitusyritys.

kohderyhmä
Kohderyhmää ovat tälläkin ketjulla kaikenlaiset majoittujat. Vaihtoehtoja löytyy liikematkaajille, rauhoittujille ja perhematkailijoille. Hotellit sijaitsevat keskeisillä paikoilla, kuten Suomen suurimpien hiihtokeskusten tuntumassa tai kaupunkien ydinkeskustoissa, joten kohderyhmää voisi ajatella olevan suurimmaksi osaksi laskettelulomailijat, ja kaupunkihotelleissa liikereissaajat. Rauhoittujat ovat myös suuri kohderyhmä. Kiireiset kaupunkilaiset, jotka kaipaavat Lapin rauhaa, voivat piipahtaa Lapissa viikonloppureissulla vaikka Tampereen keskustassa.

esimerkkihotelli
Lapland Hotel Tampere on aivan Tampereen keskustan tuntumassa sijaitseva, tunnelmallinen Lappihotelli. Hotelliin on saatu luotua kiva, aito lappalaisuuden tuntu, johon kiireinenkin bisnesmies voi tulla rauhoittumaan työmatkallaan. Aivan vierestä löytyy suuri tapahtumakeskus Tampere-talo, ja hotelli on ympäröity ostosmahdollisuuksilla. Kun astuu vilkkaalta kadulta hotellin aulaan, pelkkä sisustus saa mielen rauhoittumaan ja keskittymään lappalaisuuteen. 141 -huoneinen hotelli on onnistunut liikeidean toteuttamisessa mielestäni oikein hyvin.

asiakaspalautteet
Tutustuin palautteisiin muutamilla eri sivuilla ja koskien ketjun eri hotelleja. Erittäin paljon positiivista palautetta on sadellut juuri Lappi-teemasta ja sen toistuvuudesta heti vastaanottotiskiltä huoneeseen ja huoneesta ravintolaan - lautaselle asti. Myös aktiviteettien helppo saatavuus on saanut paljon kiitosta Lapin hotelleissa. Miinusta tulee lähinnä vain yksittäisistä tapauksista, hälinästä sekä muista lähes välttämättömistä ongelmista hotelleissa.

omat kokemukset
En itse ole koskaan yöpynyt Lapland Hotels - ketjun hotelleissa, mutta kävin tätä tehtävää varten Tampereen hotellissa ja se oli ihan huikea. Paikka oli niin rauhaisa, vastaanoton väki iloista, ja värimaailma ainakin itselle mieluinen, tumma, mutta valoisa. Lisäksi hotelli sijaitsee tosi hyvällä paikalla! Ihan pääkadun kulmassa, vain muutama sata metriä rautatieasemalta.

videot/kuvat

Lapland Hotel Oulu

Lapland Hotel Tampere

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti