keskiviikko 8. huhtikuuta 2015

Työssäoppimista ja viikkotehtävä 1!

Eilen alkoi neljäviikkoinen työssäoppimisjakso!

Olen työssäoppimassa Golfravintola & catering -nimisessä ravintolassa.
Yritys tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden harrastaa golfia upeilla ja suurilla kentillä ja tulla sen jälkeen sisälle kahvittelemaan, syömään ja saunomaan. Tällä hetkellä ravintola toimii vain lounasravintolana, mutta kevään edetessä paikka on auki myös iltaisin.

Kaksi ensimmäistä työpäivää on sujunut todella hyvin!
Minut on otettu tosi hyvin vastaan ja avoimesti mukaan työporukkaan! Olen saanut apua ja ohjeistusta aina kun olen sitä kaivannut ja pyytänyt. Ravintolan tiloissa pyörii paljon mukavaa ja ammattitaitoista porukkaa, ja jokainen vuorotellen heittää hyviä vinkkejä ja opettaa uusia juttuja.

Tähän mennessä työtehtäviini on kuulunut aamuisin salin kuntoon laittamista lounastajia varten, eli pöytien kattamista ja ruokalinjaston valmistelua. Lounasajan alkaessa olen ottanut asiakkaita vastaan, rahastanut, kerännyt likaisia astioita tiskattavaksi, huolehtinut että kahvia ja kaikkia ruokia on koko ajan saatavilla ja tehnyt kaikkeni pitääkseni asiakkaat tyytyväisinä! Lounasajan loputtua olen siivonnut paikkoja, tiskannut viimeisiä astioita, valmistellut jo seuraavaa päivää ja kattanut iltatilaisuuksia varten pöytiä sekä ulos terassille että sisälle. Eli olen tehnyt juuri niitä asioita, joita harjoittelimme silloin, kun olimme tarjoilemassa Punaportilla! Mielestäni olen onnistunut kaikissa minulle annetuissa tehtävissä tosi hyvin.



Viikkotehtävä 1.

Kerro, miten sinut on perehdytetty työssäoppimispaikkaasi.
Minut on perehdytetty tosi hyvin! Minua oltiin heti ovella vastassa kun ensimmäisenä päivänä saavuin paikalle, ja siitä minut opastettiin henkilökunnan tiloihin vaihtamaan työvaatteet. Tämän jälkeen yksi työntekijöistä otti minut hoiviinsa ja näytti mistä löytyy mitäkin, kierrettiin yhdessä koko rakennus ulkoa ja sisältä, kerrottiin missä sijaitsee alkusammuttimet, ensiaputarvikkeet ja muut tärkeimmät asiat ja tavarat ja esittäydyin muulle henkilökunnalle. Sitten sain ohjeita erilaisten laitteiden käyttöön, miten pitää toimia poikkeustilanteissa tai jos sairastun tai myöhästyn. Tietoa tuli yhden päivän aikana todella paljon joka suunnasta, joten puolet unohtui heti ja puolet hetken päästä. Mutta kysymällä selviää kaikki, pikkuhiljaa, pikkuhiljaa!

Selvitä, mitä asiakaslähtöisyys tarkoittaa työssäoppimispaikassasi.
Olen saanut harjoittelupaikastani sellaisen ensivaikutelman, että kaikki tehdään niin kuin asiakas haluaa ja toista vaihtoehtoa ei ole, ja se todellakin pitää paikkansa. Jo perehdytyksessä minulle sanottiin, että jos asiakas kävelee vastaan, menen vaikka läpi seinän väistääkseni, mutta asiakkaan ei ikinä tarvitse väistää työntekijää. Tänään sain itse nähdä palan siitä kuinka kaikki todellakin tehdään juuri eikä melkein niin kuin asiakas toivoo. Olin kassalla kun ravintolaan tuli asiakas, jonka ruokavalioon ei sopinut mikään tarjolla ollut ruoka. Kävin kysymässä kokilta että voidaanko järjestää jotakin, ja vain kymmenisen minuuttia myöhemmin kyseinen asiakas sai keittiöstä juuri hänen ruokavaliolleen sopivan annoksen! Tässä paikassa asiakkaan sana on laki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti